Страницы

Трудове навчання 1 клас конспекти уроків Уроки 21-34


Урок № 21
Тема: «Ліплення з пластиліну. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування для роботи з пластиліном».
Мета: вчити дітей працювати з пластичним матеріалом, відчувати зв’язок форми, призначення, декоративного оздоблення засобів і предметів народного декоративного-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії із застосуванням попередньої переробки форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Обладнання: таблиці, ілюстрації із зображенням керамічних виробів,
глиняні іграшки, глечики, макітри, куманці.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні на уроці ми почнемо працювати з новим матеріалом. Це пластилін. І сьогодні ми спробуємо виготовити пташок із пластиліну.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1. Вступна бесіда.
        Не можна уявити нашу Україну без пишного куща калини, без барвистої вишитої сорочки чи щирої пісні. Годі уявити її і без керамічного дива — мальованого глечика, макітри, куманця, горщика. А ще — глиняного дитячого свищика, що голосно сюрчить чи витьохкує посолов’їному.
2. Декларування вірша В. Морданя «Глиняний півник».
        Друзі Петрика вітали
І йому подарували
Півника із глини.
Гарні іменини!
А той півник чубатий
Добре вміє співати,
Ходить Петрик по селу,
Має втіху немалу.
Хто його почує,
Сміється, жартує.
Петрик не вгаває —
На півнику грає.
3. Продовження бесіди.
        Що подарували Петрику друзі?
        З якого матеріалу зроблений півник?
        А що півник вміє робити?
        Ось подивіться на ці іграшки — вони теж зроблені з глини.
        А які іграшки є у вас вдома? З чого вони зроблені? (Діти діляться своїми враженнями.)
4. Перегляд керамічних іграшок.
5. Словникова робота.
        Виготовлені з глини вироби називаються керамічними (кераміка – грец. keramik — від keramos — глина).
6. Продовження бесіди.
        Здавна наші дідусі і бабусі займалися гончарським ремеслом, передаючи секрети майстерності своїм дітям і онукам.
        А все почалося з того, що одного разу якийсь чоловік узяв грудочку глини, розім’яв її, спробував щось зліпити. Вийшло не погано. От від грудочки глини і пішли ось ці прекрасні речі.
        Людей, які працювали з глиною, називали гончарями, а їхнє заняття – гончарством. Та не з усякої глини можна виготовити якусь іграшку чи посуд. Для цього шукають спеціальну гончарну глину. Глину місили руками чи ногами, потім ліпили з неї заготовки для виробів, які виготовляли на спеціальному гончарному крузі.
        Найдорожчим скарбом, який передавали гончарі у спадок своїм дітям, вважався гончарний круг.
        В Україні найбільшого поширення набули глиняні іграшки. Забавки ви-готовляли скрізь, де були гончарі,— від Карпат до Чорного моря. Найбільш відомі осередки: Опішня на Полтавщині, Ічня на Чернігівщині, с. Дидинці та Васильків на Київщині, Косів на Івано-Франківщині. У цих виробах життєва правда поєднувалась із казкою.
7. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).
8. Фізкультхвилинка.
ІV. Практична робота:
1. Послідовне ліплення пташки вчителем.
        Пластилін поділіть на три частини. З першого шматка зліпіть тулуб.
        Заокругліть пальцями один кінець і загостріть другий — це хвостик пташки.
        Із другої частини сформуйте кулю — це буде голова. Відтягніть дзьоб. Із третього шматка пластиліну зліпіть підставку. Всі частини з’єднайте. Прикрасити пташку можна кольоровим пластиліном.
        Кругленькі цяточки ви вже робили. А прямі, загнуті та хвилясті лінії роблять із тоненьких джгутиків. Накладайте їх на потрібне місце та добре натисніть пальцем. Зліпити гарних кольорових пташок вам допоможуть і гарні вірші.
2. Поточний інструктаж.
3. Аналіз помилок.
V. Підсумок уроку:
1. Виставка дитячих робіт.
2. Підсумкова бесіда:
        З яким матеріалом ви навчилися працювати?
        Що цікавого дізналися?
        Кого б ви навчили виготовляти пташку із пластиліну?
3. Прибирання робочих місць.
Урок № 22
Тема: «Фрукти та овочі виліплені із пластиліну».
Мета: вчити дітей працювати з пластичним матеріалом, відчувати зв’язок форми, призначення, декоративного оздоблення засобів і предметів народного декоративного-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії із застосуванням попередньої переробки форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Обладнання: таблиці, ілюстрації із зображенням керамічних виробів,
глиняні іграшки, глечики, макітри, куманці.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організація класу:
1.      Привітання:
        Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомами роботи з пластиліном, з правилами, яких слід дотримуватися при роботі з пластиліном, та дізнаємося, що слід уживати в їжу, щоб мати міцне здоров’я.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1.      Вступна бесіда:
        Хто знає, що. таке пластилін?
        З чого він зроблений?
        Як із ним працювати?
        Пластилін створений людиною з. білої глини, гліцерину, вазе­ліну (щоб глина не висихала) і воску (щоб глина була завжди пластичною). Щоб падати пластиліну колір, використовують спеціальні барвники.
        Зараз осінь. На вулиці холодно, дощить, а вам потрібно ходити до школи, навчатися. Де ж набратися сил? Що необхідно робити, щоб бути здоровими та міцними цілий рік? (Відповіді дітей.)
        Щоб дізнатися, чи маєте ви рацію, розгадайте кросворд.
2.      Робота над кросвордом:
1




В





2


І





3



Т









А



5


М




а




І



7



н






8

и




1.      Помаранчева і гарна,
У землі сиджу немарно: Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть... (морквину).
2.      В діжці ми їх засолили,
А тоді всю зиму їли.
Солоненькі та хрумкі
У пухирцях... (огірки).
3.      Некрасива, шишкувата,
Як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп’ята:
Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)
4.      Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум’яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблука)
5.      Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґаздині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі. (Помідор)
  1. Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. (Груші)
  1. Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? (Часник)
  1. Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте. (Цибуля)
        Яке слово прочитали у кросворді?
        Так, це вітаміни. Вони потрібні і дітям, і дорослим. Тому їжте їх побільше!
        А ви знаєте, чим фрукти відрізняються від овочів? (Відповіді дітей.)
        Фрукти — це їстівні та соковиті плоди культурних і дикорос­лих рослин. Фрукти бувають зерняткові (яблуня, груша), кісточ­кові (абрикос, слива, вишня, персик), цитрусові (апельсин, лимон, мандарин, грейпфрут), тропічні (інжир, гранат, манго, ананас, ба­нан, авокадо). Овочі — це їстівні частини трав’янистих рослин.
        А тепер давайте спробуємо виготовити деякі фрукти та овочі з пластиліну. Розгляньте ілюстрації. Як виглядають фрукти й ово­чі на деревах або грядках?
9.      Фізкультхвилинка.
IV.       Практична робота:
1.      Демонстрація та аналіз зразка.
2.      Правила роботи з пластиліном:
          Розминати і розгортати пластилін потрібно на дощечці;
          розрізати пластилін стекою;
          невикористаний пластилін класти в клітинку упаковки;
          після завершення роботи з пластиліном руки витирати серветкою;
          не бери пластилін до рота, не торкайся брудними руками обличчя, очей, одягу. Не чіпай зошити, книги, гумки – скрізь будуть жирні плями, на яких жодна ручка не пише.
3. Правила роботи з товаришами
          Поважай працю товариша. Ніколи не бери до рук чужу робот без дозволу автора чи вчителя. Не ламай чужих виробів, навіть якщо вони погано зроблені;
          Не торкайся руками представлених на виставці робіт, в тому числі і своїх;
          Навчився сам — допоможи товаришеві. Підкажи, яким прийомом краще зробити потрібну форму або виправити помилку. Покажи це на своїй роботі. Виправляй роботу товариша або допомагай йому тільки за його згоди;
          у спільній з товаришем роботі над композицією будь згідливіший і поступливіший у виборі теми та персонажів. Виконуй вироби чесно. Поступися товаришеві виготовленням більш простих виробів. При невдачі не звинувачуй товариша, а допоможи виправити помилки.
        Якщо ви обрали, які фрукти та овочі будете виробляти, покладіть перед собою дощечку та приступайте до роботи. (На дошці — таблиця до уроків трудового навчання для 1 класу «Прийоми роботи з пластиліном. Виготовлення овочів та фруктів».)
        Візьміть більший шматочок жовтого пластиліну для виготовлення яблучка та менший — зелений — для хвостика, листочків;
        коловими рухами утворіть жовту кульку;
        угорі та внизу, притиснувши пальчиком, зробіть заглибники;'
        зробіть хвостик та прикріпіть його до яблучка;
        прикрасьте яблучко листочками. На листочках можна зробити зубчики чи намалювати прожилки стекою;
        щоб яблучко стало рум’яним, візьміть шматочок червоного пластиліну і старанно розмастіть його з одного боку яблука.
        Візьміть більший шматочок жовтого пластиліну для виготовлення груші та менший — зелений — для хвостика, листочків;
        коловими рухами утворіть жовту кульку;
        витягніть пластилін так, щоб утворилася форма груші;
        вгорі та внизу, притиснувши пальчиком, зробіть заглибинки;
        зліпіть палички та листочки;.
        прикріпіть грушу до гілочки, зліпіть листочки та прикріпіть їх до гілочки.
        Візьміть більший шматочок жовтогарячого або червоного пластиліну для виготовлення моркви та менший — зелений для хвостика;
        коловими рухами рук утворіть жовтогарячу кульку;
        прямими рухами рук, міцніше натискуючи на один кінець, отримайте потрібну форму;
        заокругліть верхню частину моркви;
        із зеленого пластиліну зробіть хвостики листочків;
        прикріпіть хвостики листочків морквини.
V.        Практична робота учнів:
Учні починають роботу. Учитель допомагає за потреби.
VI.       Виставка та оцінювання робіт:
        Розгляньте роботи учнів першого ряду. Які вироби сподоба¬лися найбільше? Чому?
        Розгляньте вироби учнів другого ряду. Які помилки помі¬тили? Чому вироби вийшли маленькими чи великими?
        Розгляньте вироби учнів третього ряду. Чи схожі вироби на справжні овочі та фрукти?
VII.      Підсумок уроку:
  З яким матеріалом ми працювали сьогодні на уроці?
  Як потрібно працювати з пластиліном?


Тема:Робота з пластиліном. Практична робота. Виготовлення з пластиліну виробів на площині за власним задумом.
Мета:ознайомити з правилами і прийомами роботи з пластиліном — розм’якшуванням пластилінової палички, розкачуванням, розмазуванням, витягуванням, обрізуванням стеками, примазуванням тощо; розвивати увагу, фантазію; прищеплювати любов до прекрасного; виховувати акуратність, старанність.
Обладнання: таблиці, малюнки із зображенням равликів, зразки готових виробів із пластиліну, стеки, пластилін
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні ми будемо виготовляти із пластиліну фантастичного героя.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1. Вступна бесіда.
        Діти, погляньте, будь ласка, ось на цей малюнок, який приніс Олівець.
        Що на ньому зображено? (Лялька) Опишіть її зовнішній вигляд. Скажіть, якого кольору у неї волосся та очі.
        У що одягнена лялька? Якого кольору у неї плаття?
        Отже, на малюнку ми бачимо ляльку лише спереду. Чому ми не можемо бачити, яка лялька збоку або ззаду? Як ви думаєте, що потрібно зробити для того, щоб побачити ляльку з різних боків?
        Правильно, її можна зліпити з пластиліну і розглянути з усіх боків.
        Отже, не тільки ляльку, але й інші вироби можна зліпити з пластиліну чи глини або вирізати з дерева.
        Пригадайте казку, у якій із деревинки вирізали маленького довгоносого хлопчика.
2. Словникова робота.
        Скульптура (лат. sculptura, від sculpo — вирізаю, висікаю) — вид образо-творчого мистецтва, характерною особливістю якого є форма, об’єм. Лю-дей, які виробляють скульптури, називають скульпторами. Матеріалом для скульптури може бути метал, глина, каміння, дерево, гіпс та ін.
3. Продовження бесіди.
        Основний інструмент в роботі скульптора — рука, яка має бути чутливою, як у піаніста, і міцною, як у каменяра! Адже скульптор робить скульптуру не тільки з м’яких матеріалів — пластиліну чи глини, а й із твердих — граніту та мармуру, а ще з дерева та металу.
        Тож без серйозних робочих інструментів — таких, як молоток, зубило, різець, ніж, тощо — скульптору не обійтись. А перш ніж виліплювати, вирізьблювати чи висікати, скульптор зазвичай малює майбутню скульптуру олівцем на папері, а пензлем і фарбами іноді підфарбовує готову роботу.
4. Перегляд ілюстрацій із зображенням різних скульптур.
5. Продовження бесіди.
        А зараз ви станете маленькими скульпторами-початківцями. Відгадавши загадки, ви дізнаєтесь, кого ми ліпитимемо на уроці.
6. Відгадування загадок.
        Що це за будинок
Ходить без доріжки,
Схожий він на колобок,
А під дахом — ріжки? (Равлик)
Хто повільно так повзе —
На собі свій дім везе? (Равлик)
7. Прослуховування вірменської казки (переклад Є. Українця) «Равлик».
8. Продовження бесіди.
        Чи доводилося вам спостерігати за цією дивною маленькою тваринкою, яка має власний будиночок? Опишіть її. (Діти діляться своїми враженнями.)
9. Перегляд демонстраційного матеріалу.
10. Послідовне виконання виробу вчителем.
        Роздивіться равлика на малюнках та спробуйте його зліпити. Домівка равлика має спіралеподібну будову. Тому приготуйте для нього довгий джгутик, що плавно потовщується з одного кінця до другого. Починаючи з тоненького кінця, скрутіть джгутик подібно до спіралі. Трохи притискайте та примазуйте кільця джгутиків одне до одного.
        Можете виліпити і самого равлика, що висунувся із будиночка. Для його тільця також скатайте невеличкий джгутик. Добре, якщо у середині джгутика буде дротинка. Це допоможе равлику міцно з’єднатися із своїм будиночком. У цьому місці, де він виповзає з домівки, трохи розплющіть кільце. Для ріжок равлика, які у нього мов «антенки», теж можна використати дротинки.
        Під час ліплення допомагайте собі стеками, особливо в процесі обробки невеликих частин, наприклад, мордочки з ротиком та очками.
IV. Практична діяльність учнів
V. Закріплення вивченого матеріалу
• Як називаються об’ємні вироби, зліплені із пластиліну, глини тощо?
• Як називають тих людей, які ці вироби роблять?
• Які матеріали використовують скульптори у своїх виробах?
VI. Підсумок уроку
1.      Перегляд і демонстрування дитячих виробів.
2.      Підсумкова бесіда:
        Що нового ви дізналися на уроці?
        Чому ви навчилися?
        Кого ви хотіли б навчити виготовляти фантастичного равлика.
Урок № 24
Тема: «Жителі зоопарку, виліплені з пластиліну».
Мета: удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння визначати форму і пластику окремих частин тіла тварин і відтворювати їхні образи в ліпленні; розвивати образне мислення, уяву, фантазію, гнучкість та вправність руки.
Обладнання:таблиці із зображенням та послідовністю ліплення тварин;
ілюстрації, іграшкові тварини.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Діти, сьогодні ми проведемо уявну екскурсію до зоопарку та познайомимося із його мешканцями.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1. Відгадування загадок.
        Колобка я з’їла, до вовчика в хату сіла,
Вовкові — сестричка, а звуть мене... (лисичка).
        Хижий звір у хащах спить. Як зареве, як заричить!
Листя осипається з дерев. Хто ж це? Відгадали?... (Лев)
        Я шукаю мед, малину, рибку сам собі ловлю,
Влітку й миті не спочину, а зайде зима, то сплю. (Ведмідь)
        Така велика, довгонога і більша за найбільшу шафу,
Така розумна і красива у зоопарку є... (жирафа).
2. Гра «Підбери малюнок до відгадки».
3. Бесіда.
        Діти, ви бували у зоопарку, бачили звірів, які живуть у ньому. Де хто з вас бачив тварин у цирку, в кінофільмах, на кольорових фотографіях та ілюстраціях. Вдома ви граєтесь з іграшковими тваринами. Саме іграшки, які ви принесли сьогодні на урок, допоможуть вам виліпити з пластиліну улюблену тварину.
        Розглянемо наприклад, форму іграшкової лисиці. У неї маленька голова, загострена до носа, тулуб видовженої форми, довгий хвіст, короткі тонкі лапки.
        Гостроносенька, хвостата
Ця тваринка рудувата.
Хутро в неї гарне, пишне,
Особливо хвіст розкішний!
На зайців вона полює,
Бідолашних нюхом чує!
Мишу й птаха може з’їсти,
Може і в курник залізти!
Полюбляє і рослини:
Ягоди, плоди, насіння.
Взимку їй також не спиться,
А зовуть її... (лисиця).
        А яка лисичка за характером? Які риси її характеру лягли в основу багатьох народних та літературних казок? Назвіть відомі вам казки про лисичку-сестричку.
        Перед роботою пропоную вам завдання на кмітливість про звірів-хижаків.
        А тепер розгляньте інші іграшки.
4. Перегляд демонстраційного матеріалу.
Обговорення особливостей будови тіла різних тварин.
5. Послідовність ліплення вчителем й учнями лисички (колективна робота).
        Для ліплення лисички потрібно поділити пластилін на чотири частини. З найбільшого шматочка зліпити тулуб. Із другого — голову, витягнувши мордочку і зробивши вуха. Третю частину поділити на чотири однакових шматочки — це будуть лапи. З останнього шматочка пластиліну зліпіть хвіст. Частини з’єднайте. Так само можна виліпити й іншу тваринку.
ІV. Практична робота:
1.      Поточний інструктаж.
2.      Аналіз помилок.
3.      Виставка учнівських робіт.
V.Підсумок уроку:
        Що найбільше сподобалося на уроці?
        Чому ви навчилися?
        Кому ви б подарували свій виріб.


Урок № 25
Тема: «Самообслуговування. Призначення одягу та взуття».
Мета:ознайомити учнів з основними матеріалами, які використовуються для виготовлення одягу; надати основні відомості про правила догляду за одягом; вчити зав'язувати шнурки та застібати ґудзики на одязі; розвивати увагу, охайність, самостійність; виховувати працьовитість.
Обладнання: мультфільм «Мийдодір», ляльки, картонні ґудзики, шнурки.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Заходить учитель — треба встати.
Коли дозволить, треба сісти.
Встати хочеш — не гукай,
А тільки руку піднімай.
У школі парти бережи І на парті не лежи.
Щоб урок минув немарно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не скрекочи на уроках,
Як папуга чи сорока.
Нікому не заважай,
Краще — друзям допомагай.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Ви вже дорослі. Навчаєтеся у першому класі. А хто збирає вас до школи? Хто одягає вас? Зав’язує шнурки та застібає ґудзики?
        Сьогодні на уроці мова піде про одяг, про правила догляду за ним. Будемо навчатися самостійно одягатися!
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1.      Вступна бесіда
        Відгадайте загадки — і ви дізнаєтеся, чому саме буде присвя-чений наш урок.
          їх на ручки одягнемо,
В сніжки гратися підемо. (Рукавички)
          Ступні ніг нам обіймають,
Під штанці їх одягають. (Шкарпетки)
          Голову нам покриває,
Вушка у теплі тримає. (Шапка)
          Нас від холоду ховає,
Часто капюшона має. (Куртка)
          Лютих не боїться зим,
Хутром вкриє нас густим.. (Шуба)
        Як можна назвати одним словом слова-відгадки?
        Так, це одяг. Як слід доглядати за одягом? (Відповіді дітей.)
        Чому це важливо?
        Як люди ставляться до неохайних малят?
        Зараз ми подивимося мультфільм «Мийдодир» і дізнаємося, що іноді трапляється з печупарами.
2. Перегляд мультфільму:
        Про що треба пам’ятати, щоб одяг не втік від вас?
        Що допоможе вам у цьому?
          Чистить курточку, штанці,'
Чобітки і сап’янці...
Дуже працьовита тітка.
Здогадались, хто це?... (Щітка).
3. Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає.
То направо, то наліво нахиляє.
То вгору, то назад.
То вниз нагинає.
Птахи летять-відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
IV.       Практична робота учнів
1.      Робота над загадкою:
        Відгадайте, що це?
        Ледь помітний він, маленький...
То квадратний, то кругленький...
Як його ти відірвеш,
То штани не застібнеш... (Ґудзик)
        А зараз ми будемо навчатися застібати ґудзики на сорочках. (У кожного учня на парті — маленька сорочка. Діти застібають ґудзики, допомагають одне одному.)
2.      Гра «Одягни ляльку»
Клас об’єднується у чотири групи. Кожен з гравців у групі по черзі починає одягати ляльку: шкарпетки, штанці, сорочку, спідничку, зав’язує капелюшка, застібує ґудзики на курточці. Перемагає група дітей, яка швидше та охайніше одягне ляльку.
3.       Гра «Що та коли одягати»
        З’єднайте стрілочками, який одяг у яку пору року треба одягати.
V.        Підсумок уроку
        Про що ви дізналися На уроці?
        Чого навчилися1?
        Як слід доглядати за одягом?
Урок № 26
Тема: «Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків на взутті».
Мета: ознайомити учнів із правилами догляду за взуттям; навчати зав'язувати шнурки на черевиках; розвивати увагу, кмітливість, охайність, самостійність у роботі; виховувати бажання бути завжди чистими та охайними, працьовитість.
Обладнання: шаблони для зав'язування шнурків
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні на уроці ми продовжимо навчатися доглядати за одягом та взуттям, будемо навчатися зав’язувати шнурки па черевиках.
        Спробуйте прочитати, які слова тут зашифровані. .
        Жовті, чорні і біляві,
Вони ходять завжди в парі.
        У Домівці їх взувають,
Біля ліжечка знімають.
        Захищає наші ноги,
Не поранять їх дороги!
        Як можна назвати відгадки одним словом?
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1.      Робот над віршем:
        Послухайте вірш про «Неуважну сороконіжку» А. Костецького.
        Сороконіжка жила за містом,
У дальнім лісі, в хатинці з листя. Вставала рано, до сходу сонця,
І на роботу йшла босоніж.
Але ходити по травах росних Не дуже зручно, коли ти босий: Так можна нежить За мить схопить!
То що ж робити?
Взуття купить!
І от у Київ прийшла вона.
До магазину зайшла, сумна,
Та й каже гірко:
Нема життя!
Скоріше дайте мені взуття!
За мить продавець,
До візитів звиклий,
Сороконіжці дав черевики, \ Чоботи гарні—ходити в негоду, Туфлі чудові —на всяку погоду, Капці — для дому,
Кеди — для спорту,
ІЦе й ковзани;
Як кататись охота,
Валянки теплі - Глибокі калоші сени...
Усе придбала сороконіжка, Відразу взула на кожйу ніжку,' Розвеселилась — чи не до сліз! - І почвалала додому в; ліс...
Але бідасі не стало краще,
Бо неуважна була,
Нещасна: усе на світі Могла поплутати І геть не знала, коли що взути... Ходити в гості у туфлях треба,' Сорокрйіжка крокує в кедах!
У лузі літнім гаса вона ,
Чомусь не в кедах, а в ковзанах! А замість капців сороконіжка Важкі калоші кладе під ліжко!..
Отак ходила вона, страждала,
Та якось вранці собі сказала:.
Хай буде людям оте взуття! Сороконіжкам– це не життя!
І з тої днини, напевне, й досі Сороконіжки гуляють босі...
        Згадайте, про яке взуття йшлося у вірші? (Відповіді дітей.)
        Як треба доглядати за взуттям?
2.       Ознайомлення з правилами догляду за взуттям
        Необхідно користуватися засобами по догляду за взуттям, спеціально призначеними для того типу матеріалів, з якого виготовлено взуття;
        Увечері ретельно протріть взуття вологою ганчірочкою.
        Щоб взуття служило довго, його треба чистити, але ке вранці – перед виходом на роботу, а ввечері.
        Використання взуття не по сезону, як і не за призначенням, призводить до втрати зовнішнього вигляду і споживчих властивостей;
        Взуття на шкіряній підошві не можна носити в дощову погоду.
        Вологе взуття необхідно сушити при кімнатній температурі; забороняється сушити взуття на сонці, біля вогню і поблизу обігрівальних приладів.
3.      Фізкультхвилинка:
        Навколо дерев весело підемо.
        Різні листочки дружно підберемо.
        Відразу вгору піднімемо,
        А потім їх підкинемо,
        Нехай собі летять!
        Руки в сторону, в кулачок.
        Розгинай — і на бочок.
        По колінах вдарим нижче, нижче, нижче.
        Руки вгору піднімемо вище, вище, вище.
ІV. Практична робота:
1.      Інструктаж:
        А зараз ми будемо навчатися зав’язувати шнурки за допомогою шаблонів з картону.
На партах у дітей — картонні шаблони з дірочками. Діти навчаються зав’язувати шнурки, допомагають одне одному. Використовують яскраві шнурки.
2.      Гра «Хто швидше?»
Шаблони з картону стоять біля дошки навпроти кожного ряду. Діти з кожного ряду по черзі вибігають до дошки і зав’язують шнурки.
3.      Виставка та оцінювання робіт:
        Давайте подивимося, у кого вийшло найкраще.
        Чия робота сподобалася вам, чому?
V.  Підсумок уроку:
        Чи сподобався вам урок?
        Чого навчалися на уроці?
        Хто з вас тепер зможе сам зав’язати шнурки на черевиках чи кросівках?

Урок № 27
Тема: «Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення».
Мета:вдосконалювати вміння та навички роботи з різними матеріалами: рослинним матеріалом, кольоровим папером, тканиною, нитками; виготовити панно за зразком або за власним задумом; розвивати художній смак, творче мислення, дрібну моторику рук; виховувати естетичні почуття, бажання дотримуватися правил дизайну.
Обладнання:природний матеріал, кольоровий папір, тканина, нитки, мушлі, клей, пластилін, ножиці, олівці, пензлики, серветки, коробки з-під цукерок.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні ми з вами уявимо себе в ролі художників-дизайнерів. Люди цієї професії володіють художнім смаком, творчим мисленням, багатою фантазією. Портрети, пейзажі, панно, які вони створюють, насичені багатством кольорів, яскравим світлом. Їх роботи прикрашають наше життя.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1.      Вступна бесіда.
        У своїй роботі ми будемо використовувати різний матеріал. Здогадайтесь, який?
        Яскраві пелюстки
І запах пречудовий —
І хочеться усім
Побачити їх знову. (Квіти)
        Зеленіло, жовтіло, упало і пропало. (Листя)
        Є у голочки подружка,
Що прив’язана до вушка.
Слід у слід за нею ходить,
Візеруночки виводить. (Нитка)
        Ще допоміжним матеріалом є гілочки дерев, мушлі, пісок тощо.
2.      Демонстрація та аналіз зразка
3.      . Інструктаж із техніки безпеки.
• Ножиці — гострий інструмент
• Зберігати ножиці необхідно у закритому вигляді.
• Різати потрібно сидячи, не розмахувати ножицями, стежити за паль-цями.
• Без дозволу вчителя не брати інструменти.
4.      Фізкультхвилинка.
ІV. Практична робота:
1.      Інструктаж учителя.
        Розгляньте зразок «Акваріум».
        У коробці з-під цукерок зробіть фон. Це може бути кольоровий папір або клаптик тканини блакитного кольору.
        Кольоровий папір наріжте на смужки і скатайте кульки («морські камінці») або можна використати справжні мушлі. Наклейте кульки або мушлі на дно коробки.
        Із паперу зеленого кольору або смужок тканини зробіть водорості і приклейте у коробку на основу.
        Рибок можна зробити з половини шкаралупи грецького горіха і половини чищеного жолудя. Хвости та плавці виріжте із кольорового паперу або з осіннього листя.
2.      Робота над виготовленням панно:
Учні виконують роботу за зразком або виконують панно за власним задумом.

Теми панно:
• «На лісовій галявині»;
• «На лузі»;
• «Чарівний ліс»;
• «На березі річки» тощо.
Учитель надає допомогу учням.
3.      Виставка та оцінювання робіт.
Критерії відбору:
Ø  оригінальність ідеї,
Ø  самостійність виконання,
Ø  охайність.
VІ. Підсумок уроку
        Чого ви навчилися на уроці??
        Хто зробив панно за власним задумом?
        Яку тему ви обрали? Чому?


Урок № 28
Тема: «Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення».
Мета: вдосконалювати вміння та навички роботи з об’ємними виробами з природного матеріалу; розвивати творче мислення, художній смак, охайність; виховувати працьовитість, відповідальність, взаємодопомогу Обладнання: природний матеріал (шишки, каштани, жолуді, горіхи, гілочки дерев, листя, горобина); клей; пластилін; ножиці; шило; серветка,коробки з-під цукерок.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з природним матеріалом. У нас сьогодні – робота у групах. Ми будемо виконувати колективну роботу: створимо панно з природного матеріалу.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1.      Вступна бесіда.
        Який природний матеріал нам потрібен? (Діти перелічують.)
        Композицію якої тематики можна зробити?
        Який природний матеріал нам для цього потрібен?
        Якими інструментами необхідно користуватися?
2.      Демонстрація та аналіз зразка
3.      Інструктаж із техніки безпеки.
• Користуючись шилом, працюйте на дощечці.
• Користуючись ножицями, обережно повертайтеся до сусіда.
• Дотримуйтеся правил гігієни під час роботи з клеєм тапластиліном.
4.      Інструктаж учителя.
        Спочатку обговоріть у групі, якої тематики буде ваша композиція.
        Потім поміркуйте, які вироби потрібно зробити.
        Розподіліть роботу поміж членами вашої команди.
        Відберіть такі матеріали, які вам потрібні для виконання роботи.
        Користуючись правилами техніки безпеки та гігієни, починайте роботу.
        Коли окремі вироби будуть готовими, розташуйте їх на коробці або дощечці, приладнайте за допомогою клею або пластиліну.
        Прикрасьте композицію яскравим оздобленням.
5.      Фізкультхвилинка
        Вийшло з хати кенгуру,
Потягнулося від сну,
Вмило ручки, оченята,
Взуло білі чоботята,
Стало квіточки збирати
Для матусеньки на свято.
ІV. Практична робота учнів:
1.      Самостійна робота учнів.
Учитель пропонує учням зразок виконаної композиції. Діти вирішують самостійно, будуть вони виконувати роботу за зразком або за власним задумом.
2.       Виставка та оцінювання робіт:
        Чия композиція вам сподобалася найбільше?
        Хто виявив більше фантазії?
        Яка робота виконана охайніше?
V. Підсумок уроку
        Чого навчилися на уроці?
        Яку композицію вирішили створити?
        Як відбувалася робота у групах?
        Що найбільше сподобалося на уроці?
Урок № 29
Тема: «Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення».
Мета: вдосконалювати вміння та навички роботи з об’ємними виробами з природного матеріалу; розвивати творче мислення, художній смак, охайність; виховувати працьовитість, відповідальність, взаємодопомогу Обладнання: природний матеріал (шишки, каштани, жолуді, горіхи, гілочки дерев, листя, горобина); клей; пластилін; ножиці; шило; серветка, коробки з-під цукерок.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        У нас сьогодні незвичайний урок. Подивіться на свої робочі місця. У вас є ножиці, клей, кольоровий папір. Це вам буде потрібно на уроці, але до початку основної роботи ви нічого не чіпайте. Будьте уважні на уроці, тоді ви багато дізнаєтесь і в підсумку одержите відмінний результат.
        Подивіться на дошку. Ми потрапили в парк атракціонів. Які атракціони ви можете назвати? (На дошці ілюстрації із зображенням різних атракціонів). Сьогодні на уроці ми зробимо панно «Карусель».
ІІ. Засвоєння нових знань:
1. Робота над віршем:
        Перш, ніж перейти до роботи давайте познайомимося з віршем С.Я. Маршака «Карусель»
Під шатром широким колом
Мчать коні один за одним,
Стрункі, точені,
Збруї золочені.

Їдуть дівчинки в санях,
Руки в муфти ховають.
А хлопчаки на конях
За саньми скачуть.

Їдуть дівчинки в санях
Лакових, візерункових,
А хлопчаки - на конях
Сірих або чорних.

- Ось я шпори дам коню,
Ваші санки наздожену!
- Не женіть ви коня,
Не доженете мене!

У блиску строкатих ліхтарів,
У молодецький гонитві
Пролітають всі швидше
Вершники і коні.

А кругом біжать будинку,
Тумби та панелі.
Площа рухається сама
Начебто каруселі ...
        Хто катається на каруселі?
        Яку пору року у вірші?
        Поясніть, як ви визначили, що це зима.
        Назвіть з чого складаються каруселі (шатер, конячки, санки, платформа)
2.Словникова робота:
        Що таке «шатро»? (Спочатку вислуховуються відповіді дітей, після читаємо довідку зі словника на картці:
        Шатро - великий намет, крита зазвичай тканиною висока пірамідальна чотиригранна або восьмигранна дах.)
        Що означають слова «мчать коні один за одним?
        Ми сьогодні виготовимо не просто карусель з паперу, а панно «Карусель».
        Хто-небудь знає зміст слова «панно»? (Після відповідей учнів, читаємо довідку на картці:
        Панно - обрамлена частина поверхні стіни, стелі, прикрашена мальовничим або скульптурним зображенням або орнаментом.)
        Подивіться, як може виглядати панно «Карусель». У нас на уроці повинно вийти схоже панно, а може бути навіть краще.
3. Демонстрація зразка.
4. Пояснення ходу виконання роботи.
        Ми розподілимо нашу роботу між двома групами. Учні першої групи будуть оформляти заготовлений шатер візерунком з геометричних фігур, робити його красивим, і прикріплять мотузочки для гойдалок. Учні другої групи зроблять з паперу фігурки тварин, які і будуть гойдалками. Потім з'єднаємо роботи - отримаємо красиве панно.
Учитель проводить бесіду з усіма дітьми про геометричні фігури, пропонує дітям викласти на парті перед собою варіанти орнаменту з геометричних фігур (дана робота проводиться в основному з учнями першої групи, інші учні в ролі помічників).
5. Фізкультхвилинка:
        Раз - піднялися, потягнулися,
Два - зігнулися, розігнулися,
Три - в долоні три бавовни,
Голові три кивка,
На чотири - руки ширше,
П'ять - руками помахати,
Шість - за парту тихо сісти.
ІV. Практична робота:
1.      Інструктаж:
        Для безпечної роботи повторимо правила роботи з ножицями. У кожного з вас є картка, прочитаємо і запам'ятаємо:
·         при роботі з ножицями тримай їх кільцями до себе, вістрям від себе;
·         коли ріжеш, широко розкривай ножиці;
·         передавай ножиці тільки в закритому вигляді кільцями вперед;
·         при роботі не тримай ножиці кінцями вгору;
·         не залишай ножиці в розкритому вигляді;
·         працюй ножицями тільки на своєму робочому місці.
2.      Самостійне виконання.
3.      Поточний інструктаж.
4.      Презентація готової роботи.
V. Підсумок уроку:
        Що найбільше сподобалося на уроці?
        Що ви навчилися виготовляти?
        Для чого можемо використати виготовлений виріб?
Прибирання робочого місця


Урок № 30-31
Тема: «Вітальна листівка до дня матері».
Мета: ознайомити учнів із видами святкових листівок; вчити планувати послідовність виконання трудових операцій; формувати вміння роботи з папером; розвивати творчість; фантазію; виховувати естетичний смак і культуру праці.
Обладнання:зразки вітальних листівок, кольоровий папір, картон, шаблони, клей, пензлики, ножиці.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу:
        Сьогодні до нас завітав Незнайко. Він приніс на урок інструменти та прилади. Давайте перевіримо, як ви підготувалися до уроку, і допоможемо Незнайкові підготувати все необхідне для уроку.
Учні пригадують, які матеріали та інструменти потрібні для роботи з папером.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Жили-були у шухляді письмового стола клей, пензлик, ножиці, простий олівець, папір та лінійка. Щодня вони сперечалися між собою, хто з них найпотрібніший, найголовніший. Якось шухляду хтось висунув, і її мешканці побачили свого господаря — хлопчика. Він вийняв їх усіх і почав працювати. Брав олівець і креслив ним під лінійку. Потім вирізував ножицями окремі деталі і наклеював їх на аркуш. Вийшов гарний човен із вітрилами. Усі залишилися задоволені, бо зрозуміли, що найголовніша тут — людина, її вмілі руки. Отож, коли клей, ножиці, простий олівець папір, пензлик та лінійку знову повернули у шухляду, сперечатися їм вже не хотілося. Усі вони бажають, щоб їх швидше взяли до роботи.
        Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти листівки до маминого свята.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1.      Хвилинка практичного вправляння
        Діти, візьміть олівці і проведіть у повітрі пряму, криву лінії, коло.
        Складіть папір навпіл і намалюйте на ньому півовали — великий і малий. (Учитель на дошці показує, як це зробити.) Виріжте їх ножицями.
        Занурте у клей пензлики з тонким і широким кінчиком. Проведіть ними по паперу. Які сліди залишилися? Коли зручно користуватися пензлем з широким і тонким кінчиком?
2. Аналіз зразка аплікації (акцентується увага на формі, розміщенні, кольорі деталей).
3. Залучення дітей до розмови про те, як виготовляти окремі елементи, компонувати їх.
        Вправно робимо з паперу
Пелюстки, листки, стеблини.
Саморобний цвіт пелюсток
Не остудить зима люта,
Не засушить жарке літо
Тих пелюсток, того цвіту.
Ніби цвіт у лузі, полі,
Веселить паперу колір.
        На день народження чи якесь інше свято рідним та друзям приємно дарувати вироби, особливо якщо вони зроблені власними руками.
        Сьогодні ми будемо виготовляти вітальну листівку до маминого свята.
Хто вас, діти, міцно любить,
Хто ласкаво так голубить,
Не стуля вночі очей,
Дбає все про вас, дітей?
Мама дорогенька!
Хто колиску вам гойдає,
Хто вам пісеньку співає,
Хто вам казочку розкаже,
Хто забавами розважить?
— Мама золотенька!
Як ви, дітоньки, ліниві,
Неслухняні, шаловливі,
Як буває іноді,—
Хто ж то сльози ллє тоді?
— Все вона, рідненька!
5.      Фізкультхвилинка.
IV. Практична робота:
1.      Повторення правил роботи з інструментами:
Ø  Перш ніж розпочати, поміркуй, що й як будеш робити.
Ø  Підготуй робоче місце.
Ø  Працюючи, підтримуй порядок.
Ø  Бережи інструменти, економ матеріал, прагни виконати завдання якнайкраще.
Ø  Закінчивши роботу, прибери.
2. Пояснення послідовності виконання роботи
Ø  Підготувати основу з цупкого паперу білого кольору розміром 200–300 мм.
Ø  Згинаємо заготовку навпіл і, добре пригладивши лінію згину, розгортаємо заготовку.
Ø  На лівій половині намічаємо майбутній виріз.
Ø  Квітка. Беремо круги, в яких діаметр кожного наступного більший від діаметра попереднього на 10 мм (10 мм, 20 мм, 30 мм, 40 мм, 50 мм).
Ø  Розміщення квітки на правій стороні заготовки.
Ø  Розмістивши деталі, вирізуємо круги.
Ø  Склеюємо деталі, накладаємо одна на одну.
Ø  Вирізаємо листя, стебло довільної форми у двох примірниках.
Ø  Монтаж аплікації.
Ø  Наклеювання виробу:
1) Квітку з одним примірником стебла і листя наклеюємо на праву половину розгорнутої листівки.
2) Закриваємо листівку і на ліву половину наклеюємо другий примірник
деталей.
3.Виставка та аналіз робіт.
V. Підсумок уроку:
        Що найбільше сподобалося на уроці?
        Що ви навчилися виготовляти?
        Кому ви подаруєте вітальну листівку?
        Які слова скажете мамі?
Прибирання робочого місця.
Урок № 32
Тема: «Вітальна листівка до Дня перемоги».
Мета:ознайомити учнів із технікою аплікації з вовняних ниток; навчити виготовляти вітальну листівку, оздоблену аплікацією з ниток; розвивати творчі здібності, художній смак; виховувати старанність, повагу до ветеранів війни.
Обладнання:демонстраційний матеріал — зразки вітальних листівок, оздоблених аплікацією з ниток, ілюстрації «День Перемоги», фотографії «Минулі дні», нагороди; для індивідуального користування — аркуш альбомного паперу, вовняні нитки, олівець, трафарет, клей, кольорові олівці; запис пісні «День Перемоги».
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
        Які волокнисті матеріали вам знайомі?
        Для чого потрібні бавовняні нитки?
        А для чого — вовняні?
        Що ви знаєте про аплікацію?
        Які види аплікації існують?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
        Сьогодні ми виготовимо вітальну листівку, оздоблену аплікацією з вовняних ниток.
ІV. Засвоєння нових знань:
1.      Бесіда з елементами розповіді:
        Яке велике свято відзначається у всьому світі 9 травня? (9 травня – це день Перемоги.)
        Листівки ми виготовимо для наших ветеранів Великої Вітчизняної війни.
На дошці написано:
22 червня  9 травня
1941 рік  1945 рік
        22 червня 1941 року фашистська Германія напала на нашу Батьківщину. Наші солдати, а це були ваші діди та прадіди, ціною власного життя захищали міста та села. Чотири довгих роки тривала Велика Вітчизняна війна. 9 травня 1945 року став Днем Перемоги.
        Діти, скажіть, хто з ваших дідусів, бабусь воювали в ті далекі часи?
Розкажіть.
(Діти розповідають.)
        А може, хто приніс старенькі фотографії? (Діти, які принесли фотографії, розповідають.)
        А хто може показати нагороди? (Діти, які принесли нагороди, розповідають.)
2.Аналіз зразка виробу:
Учитель демонструє вітальну листівку.
        Що зображено на листівці?
        Який матеріал використаний для аплікації?
        Так, на листівці зображена цифра 9. Її ви зробите за допомогою трафарету. Ще зображена червона гвоздика. А чому саме червона?
        Тому, що гвоздика — це символ Перемоги, що нагадує про крапельки крові, пролитої за довгі роки боротьби. Тому частіші несуть ветерани до пам’ятників загиблих воїнів червоні гвоздики.
3. Інструктаж:
        Вітальна листівка виконується у такій послідовності:
1. Альбомний аркуш зігніть навпіл (а).
2. Цифру 9 обведіть за допомогою трафарету на червоному кольоровому
папері (б).
3. Виріжте та наклейте цифру 9 на основу.
4. Обведіть за допомогою шаблону гвоздику (в).
5. Контури квітки — стебельце та листочок — зобразіть довгими та короткими нитками зеленого кольору (г).
6. Внутрішню частину квітки заповніть короткими відрізками ниток червоного кольору (г).
7. Основу листівки заповніть (наклейте) нитками блакитного кольору.
4. Фізкультхвилинка.
        Хай завжди буде сонце!
(У повітрі роблять круг.)
Хай завжди буде небо!
(Руки піднімають угору.)
Хай завжди буде радість!
(Дарують один одному усмішку.)
Хай завжди буде дружба!
(Діти дають один одному руки.)
V. Практична робота:
Учитель допомагає розмітити за трафаретом та вирізати цифру 9, обвести гвоздику за шаблоном.Учні продовжують роботу: добирають нитки різного кольору, наклеюють цифру 9 та гвоздику, приклеюють на квітку нитки червоного кольору, а на стебельце та листочок — зеленого кольору.
VІ. Підсумок уроку:
1.      Виставка дитячих робіт.
2.      Підсумкова бесіда:
        Як називають тих славних людей, які подарували нам Перемогу? (Наші дорогі ветерани)
        І ви — не просто хлопчики та дівчатка, а онуки та правнуки тих, хто здобув велику перемогу над ворогом у Великій Вітчизняній війні.
        Що нового ви дізналися на уроці?
        Чому вас навчив цей урок?
        Кому ви подаруєте свої листівки?
3.      Прибирання робочих місць.

Урок № 33
Тема: «Екскурсія до шкільної майстерні».
Мета:формувати в учнів уявлення про певні види трудової діяльності; показати умови роботи працівників різних сфер виробництва; підвищувати інтерес до різних професій; розвивати увагу, уяву, спостережливість; виховувати любов до праці, повагу до людей праці.
Обладнання :обладнання у шкільній майстерні: столярні станки, знаряддя праці; вироби з дерева, ілюстрації із зображенням представників різних професій.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Тип уроку:екскурсія.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
        Всі мерщій сідайте, діти,
Домовляймось – не шуміти,
На уроці не дрімати*
А старанно працювати.
І,         щоб не було мороки –
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм,
 Працювати починаєм.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
        Сьогодні на уроці ми вирушаємо на екскурсію до шкільної майстерні. Сьогодні ми подивимося, де будуть працювати хлопчики і які вироби вони будуть виготовляти. Давайте згадаємо, яких правил слід дотримуватися під час екскурсії.
        Уважно слухати, організовано ставити запитання, не розмовляти, дотримуватися дисципліни.
        Не можна порушувати порядок, дисципліну і по дорозі па екскурсію.
        У майстерні триматися всім разом, переходити від одного робочого місця до іншого спокійно, без метушні і не штовхаючись. Ставати так, щоб усім було видно.
Далі діти з учителем вирушають до шкільної майстерні. За можливості займають робочі місця.
ІІІ. Основна частина:
1.      Вступна бесіда
Діти розглядають ілюстрації із зображенням представників різних професій.
        Які з цих професій вам знайомі?
        ІЦо ви знаєте про ці професії?
        Ким працюють ваші батьки?
2. Робота над кросвордом:
        Розгадайте кросворд «Угадай професію».
1
П





1




Р



3


0








4


Ф




5




Б





6
С







7



І







8




Я


1.      Прокидається він рано І пече нам хліб духмяний, Бублики і пиріжки,
Пряники і медівники. (Пекар)
2.      Хто на кухні хазяйнує,
Хто каструлями керує,
Із ножем працює вправно І смачні готує страви? (Кухар)
3.      Продаю я залюбки,
Книги, іграшки й ляльки.
Ви купуйте все завзято,
Будуть раді всі малята. (Продавець)
4.      У нас цю професію знають усі:
. Сидить за кермом вантажівки й таксі,
Вантаж і людей він по місту розвозить У літню спекоту й зимові морози. (Шофер)
5.      Як приходимо у клас,
Там чекає він на нас.
Вчить писати і читати,
І невтомно працювати. (Учитель)
6.      Квіточки попідливає,
Кущики попідстригає...
Для рослинок — чарівник,
Любить землю... (садівник).
7.      Хто садочки побудує, школу й магазин?
Щоб було де людям жити,
він вам побудує дім. (Будівельник)
8.      Що без неї ми б робили?
Мабуть, всі брудні б ходили.
Чисту постіль й рушники Приготує залюбки. (Праля)
3. Бесіда з елементами розповіді:
        Що дає людині праця? (Відповіді дітей.)
        Праця дає людині все необхідне для життя: житло, одяг, їжу, предмети побуту.
        Працею створюються книги, твори літератури, мистецтва, архітектури.У процесі праці люди спілкуються одне з одним, стають більш освіченими.У результаті праці створюються цінності: заводи, фабрики, будівлі, машини, верстати.
        Праця дозволяє людям зберегти і збільшити багатства природи, вивести нові сорти рослин і нові породи тварин, уберегти їх від вимирання. Людина повинна трудитися, щоб його життя було благополучним і забезпеченим.
        Ви виростите й оберете собі професію. Але спочатку треба старанно навчатися.
4.      Фізкультхвилинка:
        Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас.
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору, два! – і вниз
На сусіда не дивись.
Будемо дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
IV.       Ознайомлення з обладнанням майстерні:
Учитель розповідає учням про обладнання майстерні. У майстерні розташовані столярні верстати.
        Столяр — одна з найбільш поширених професій. Це одна з небагатьох робітничих професій, яку постійно потребують підприємства України. Вони можуть працювати як на великому будівництві, так і в будівельних бригадах, на меблевих фабриках та на маленьких приватних меблевих підприємствах, сімейних підприємствах, і результатом роботи столяра є виготовлення, складання та встановлення виробів з деревини: віконних рам, сходових огороджень, меблів, дверей, корпусів легких суден, музичних інструментів та інших предметів домашнього вжитку.
        У наш час більшість столярних виробів виготовляється в заводських умовах за допомогою деревообробних верстатів. Праця столяра значно полегшилася завдяки використанню механізованого та електрифікованого інструменту. Але і зараз під час виконання столярних робіт використовуються такі інструменти, як долото, напилки, викрутки, стамески, кліщі, рубанки, свердла, рулетка, рівень, циркуль тощо. (Діти розглядають інструменти.)
        Учні, які мають схильність до ручної праці, моделювання і конструювання, полюбляють працювати з деревом, професія столяра стає справою їхнього життя. Професія потребує чіткої координації рухів рук, доброго окоміру, обережності, акуратності під час виконання роботи.
        Для оволодіння професією столяра будівельного потрібні. глибокі знання з хімії, фізики, математики, креслення, трудового навчання. Професія вимагає доброго здоров’я і фізичного розвитку. У людей цієї професії розвинена фантазія, художній смак, творча і художня активність.
Учні нашої майстерні ремонтують шкільні меблі: парти, столи, стільці; виготовляють указки. Навесні учні старших класів будуть виготовляти шпаківні для шкільного саду.
        Як ви гадаєте, це добра справа? Чому? (Відповіді дітей.)
        А чи знаєте ви, коли з’явилися перші шпаківні?
        А зараз, узимку, що можна зробити? (Діти перелічують.)
        А як можна взимку допомогти птахам?
        Так, зробити годівниці. Хлопчики вже зробили кілька годівниць. Давайте допоможемо їм.
V.  Практична робота учнів
Учні об’єднуються у групи і допомагають хлопчикам прив’язати мотузки до дощечок, прибити бортики до годівниць під наглядом учителя.
        Безпека праці під час роботи з цвяхами і молотком
        Передавай цвях товаришеві капелюшком уперед;
        Не розкидай цвяхи по підлозі – можуть постраждати ноги;
        Не бери цвяхи до рота;
        Стеж, щоб молоток міцно тримався на держаку, бо зіскочивши, він може завдати серйозної травми;
        Забиваючи цвях, стеж за пальцями лівої (неробочої) руки.
VІ.Підсумок уроку
        Чому був присвячений наш урок?
        Де ми побували?
        Про що дізналися?
        Хто такий столяр?
        Що вас найбільше вразило в майстерні?
Урок № 34
Тема: «Бджілка мала, та й та працює».
Мета: познайомити учнів із професіями; вчити організовувати робоче місце; ознайомити з правилами безпечної праці на уроці; розвивати пам’ять; виховувати повагу до людей різних професій.
Обладнання : ілюстрації із зображенням людей різних професій; табли-ця «Правила безпечної праці»; для індивідуального використання — папки для уроків праці.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
        Школа двері відчинила,
В класи всіх вас запросила.
Пролунав уже дзвінок,
Починається… (урок).
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
        Сьогодні ми познайомимося із професіями різних людей, а також із професіями ваших батьків. Навчимося організовувати робоче місце учня, засвоїмо правила безпечної праці та користування інструментами на уроках трудового навчання.
ІІІ. Засвоєння нових знань:
1. Проблемна ситуація.
        Уявіть собі на хвилинку, що могло б трапитися, якщо б не стало шкіл,
        інститутів, університетів. (Діти відповідають.)
        Так, дійсно, люди не змогли б отримувати знання, тобто не змогли б працювати. Мабуть, без праці життя на Землі не могло б існувати. Праця — джерело добробуту людини. У сучасному суспільстві існує розподіл праці. Люди різних професій працюють не тільки для себе, а й для інших людей. Професія — це вид трудової діяльності, що вимагає певних знань і навичок.У різних галузях людської діяльності за певний час сформувалися різні провідні професії. З ними ми зараз і познайомимось.
2. Бесіда з учнями.
        Які професії ви знаєте?
        Розкажіть про професії своїх батьків. (Аналіз відповідей учнів.)
        А тепер послухайте вірш і назвіть професії, про які у ньому згадує автор.
        Все запише секретар,
На воротах — воротар,
Хворого лікує лікар,
Тістечка готує пекар,
Вчитель вчить дітей у школі,
Хлібороб працює в полі.
(Діти називають професії, про які згадувалося у вірші.)
        А тепер упізнайте професію за початком речення. (На дошці записані слова: будівельник, поет, художник, кухар, льотчик.) Учитель диктує речен-ня, а діти продовжують.Будує будинок…; керує літаком…; малює картини…; пише вірші…; готує їжу….
        Скажіть, будь ласка, хто з вас вже мріє кимось стати? Хто обрав професію? (Діти відповідають.)
        Коли ви обов’язково оберете собі професію, то вам обов’язково зна-добиться те, чого ви навчалися у школі.
3. Слухання казки «Професії поросяти».
        Тепер послухайте казку «Професії поросяти». Після казки відповісте на запитання.(Учитель або добре підготовлені учні читають казку.)
        Порося лежало на підлозі та мріяло про свою професію. Воно поглядало на портрет дідуся, який був моряком та плавав на пароплаві.
        Тато працював машиністом та перевозив пасажирів на поїзді.
        Мама у нього — перукар. Вона робить зачіски на пухнастих хвостиках
папузі, індику, гусці, курці.Але порося хотіло обрати іншу професію.
        «Пастух пасе корів; пасічник доглядає за бджолами; листоноша носить листи; піаніст грає на піаніно; артист виступає у театрі; співець співає пісні; тесляр робить із деревини вікна, рами, столи; швець шиє пальто, сукні, хустинки. Але це мені не підходить,— міркувало порося.— Я дуже люблю поїсти. Стану краще пекарем! Напечу на свято пиріжків, тістечок, печива.
        Ні, кухарем все ж краще! Приготую смачні пельмені, плов, борщ, картоплю та пригощу своїх гостей. Отак, я, мабуть, і вирішу!»
        Скажіть, яку ж професію обрало собі порося? Чому?
        А про які професії ви почули в казці?
        Ким працює тато поросятка? А ким — мама?
4. Вправа «Відгадайте».
        А тепер відгадайте, про людей яких професій ці загадки.
  На тролейбус, на трамвай
Ти скоріш уже сідай.
Видно за вікном будинки,
Довезе вас до зупинки. (Водій)
120  Усі уроки трудового навчання.1–4 класи 2 клас  121
  В дитсадок ви всі ходили,
Хороводи там водили.
Вчили вас там малювати,
Перші буквочки назвати. (Вихователі)
  Далеко-далеко від дому,
Ген-ген в степовому краю
Сіяють вогні космодрому,
І я у скафандрі стою. (Космонавт)
5. Хвилинка-веселинка.
        А тепер — хвилинка-веселинка. Послухайте речення та виправте їх.
• Кухар будує нам гарний дім.
• Мебляр готує смачний обід.
• Швачка фарбує стіни будівель.
• Муляр шиє різні сукні та штани.
        У народі говорять: «Який майстер, така й робота». Як ви розумієте це прислів’я?
6. Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились.
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі.
Крутимось на каруселі.
Сім! Вісім! Діти милі
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти тихо сіли.
7. Робота з демонстраційним матеріалом.
На дошці висять ілюстрації, на яких зображені діти, що граються у професії.
        Подивіться на ілюстрації. Скажіть, які професії ви запам’ятали. (Діти розповідають про професії.)
8. Ознайомлення з правилами безпечної праці.
        На уроках трудового навчання ви будете працювати з багатьма інструментами та матеріалами. Відгадайте загадки.
  Два кінця, два кільця, а посередині — цвях. (Ножиці)
  Щоб дві точки рівненько з’єднати,
Треба завжди їх мати. (Лінійка)
  Чорний Іван, дерев’яний каптан,
Де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець)
  Біжить свинка, срібна спинка, а хвіст конопляний. (Голка з ниткою)
  Він вам, діти, допоможе.
Кожен дійсно легко зможе
Наклеїти папірці,
Намалювати ще й горобців. (Пензлик)
        Розгляньте таблички з умовними позначками, які ми будемо вико-ристовувати на уроках праці. (Рис. 1) (Діти роздивляються таблички, нази-вають предмети.)
Клей  Пензлики
Олівець  Кольорові олівці
Ножиці  Лінійка
Швейні шпильки  Скотч
Нитки   Голки, гольниця
        Розгляньте свої робочі папки. Які інструменти в них є? Як вони розташовані? (Діти розповідають.)
9. Бесіда з учнями за таблицею «Правила безпечної праці».
        Перш, ніж розпочати навчатися чогось, необхідно ознайомитися із правилами безпечної праці та поведінки на уроці. Робота з такими інструментами як ножиці, голка вимагає від учнів охайності та уважності під час їх використання.
        Запам’ятайте правила НЕ:
1) НЕ відволікайте від роботи інших.
2) НЕ працюйте несправним інструментом.
3) НЕ грайтеся інструментами.
        А ось — правила ТАК:
1) Працюйте охайно.
2) Економте матеріали.
3) Цінуйте хвилину.
ІV. Практична робота
        Ознайомимося із організацією робочого місця.
Учитель розповідає, як розкласти інструменти на робочому місці.Він пропонує дітям розмістити матеріали відповідно до встановлених правил.
Потім усі інструменти учні складають до своїх робочих папок.
V. Підсумок уроку
        Назви яких професій ви запам’ятали?
        Назви яких професій ви почули вперше?
        Які інструменти повинні бути у робочій папці?
        Які правила роботи ви запам’ятали?
Як правильно організувати робоче місце?

        Що цікавого ви для себе побачили?
        Кому б ви розповіли казку за цією аплікацією?

1 комментарий:

  1. "Коли мене познайомили з паном Лі Беном (Кредитним директором), я виходив на ринок як перший покупець житла. Мої потреби були дещо іншими, і у мене було багато запитань, перш ніж він надіслав мені мій лист попереднього затвердження , він покликав поговорити зі мною про те, що це означає і що може змінитися. Він зробив мене доступним майже будь-якої години за допомогою електронної пошти та текстових повідомлень, був дуже чуйним та обізнаним. Він також дуже прямий, я пояснив йому, якими були мої очікування щодо часу закриття та інших деталей. Він сказав, що виправдає ці очікування, але перевершив їх. Я так швидко закрив ріелтора, і продавець, звичайно, був у захваті від цього. Але як покупець я оцінив, що я пройшов цей процес коротко, але ретельно. Від попереднього затвердження до закриття - подорож була такою безшовною, і я вважаю себе щасливчиком, бо чув історії жахів про Інтернет. Я рекомендую контактну електронну адресу офіцера з питань кредитування Бен Лі: 247officedept@gmail.com & Whatsapp Номер: + 1-989-394-3740 кожному, хто шукає позику на будь-якому ринку. Все оброблялося в електронному вигляді доцільно та надійно.

    ОтветитьУдалить